«Ақмола облысы білім басқармасының Есіл ауданы бойынша білім бөлімі Ковыльный ауылының жалпы орта білім беретін мектебі» коммуналдық мемлекеттік мекемесі
 Коммунальное государственное учреждение «Общеобразовательная школа села Ковыльное отдела образования по Есильскому району управления образования Акмолинской области»

СоцСети

    

Ұйымдар тізімі

Галерея

Смотреть все>>>

Белсенді ойындар сөйлеуге үйретеді

Ата-аналарға кеңес беру

"Белсенді ойындар сөйлеуге үйретеді"

Мектеп жасына дейінгі балалардың сөйлеуін дамыту-баланың айналасындағы ересектердің алдында тұрған басты міндеттердің бірі. Мектеп жасына дейінгі балалардың сөйлеуін өз бетінше дамыту үшін сабақтарды мектеп сабақтарына айналдырудың қажеті жоқ. Балаларда сөйлеуді дамытуға арналған көптеген ойындар, қарапайым жаттығулар бар, оларды серуендеу кезінде немесе нәресте ұйықтар алдында қолдануға болады. Бұл әрекеттер үшін балаңыздың айналасында не көретінін пайдаланыңыз: үйде, сыртта. Оның сөздігіне тек заттардың ғана емес, олардың бөлшектері мен бөліктерінің де атауларын енгізуге болады. «Міне, көлік, онда не бар?»- «Руль, орындықтар, есіктер, дөңгелектер, мотор...»;- «Ал ағашта не бар?»  

«Тамыр, бұтақтар, жапырақтар...».

4-5 жасында балалар әдетте негізгі түстердің аттарын жақсы біледі, сондықтан оларды осы түстердің реңктерімен (қызғылт, қызыл, қою жасыл, ашық қоңыр және т.б.) таныстыруға болады. Балаңызбен бірге қандай да бір тақырыпты қарастырған кезде, оған әр түрлі сұрақтар қойыңыз: «Ол қандай шамада? Қандай түсті? Неден жасалған? Не үшін қажет?». Сіз жай ғана: «Ол қандай?» осылайша сіз заттардың әртүрлі белгілерін атауға шақырасыз, біртұтас сөйлеуді дамытуға көмектесесіз. Сөйлеуді үйрену үшін қарым-қатынас қажет. Диалог құрудың ең оңай жолы - ойын.

Ойын – органикалық түрде балалық шаққа тән. Бұл баланың қалыпты физикалық және психикалық дамуы үшін қажет. Ойын барысында балалар қоршаған әлемді және оның қалай жұмыс істейтінін үнемі тәжірибе мен зерттеу арқылы біледі. Бала, оның еркі болсын, барлық уақытын ойындарда өткізе алар еді. Ересектер оны тамақтандыруға, ұйықтауға алаңдатқан кезде ғана ойнауды тоқтатады, сондықтан оны басқа әрекеттерге тарту үшін белгілі бір ынталандыру қажет. Бала айналасындағы әлемді ойын арқылы түсінуге үйренеді. Бала ойынға белсенді қатысады, бұл оны жауап ретінде айтуға итермелейді. Ойындар сіз бен сіздің балаңыздың арасындағы тығыз қарым-қатынасты орнатуға ғана емес, сонымен қатар баланың есте сақтау қабілетін, зейінін, ойлауын, қабылдауын, қиялын, сөйлеуін дамытуға бағытталған.

Балалар әлемді ойын арқылы барлық бес сезімді қолдана отырып біледі: есту, иіс, жанасу, көру және дәм. Шамамен екі жасқа дейін балалар әдетте жалғыз ойнайды, екі жастан кейін олар басқалардың ойнауын бақылай бастайды және параллель ойнайды (бірдей заттарды қолданыңыз, бірақ басқа баламен бірге ойнамаңыз). Екі - үш жастан төрт жасқа дейін балалар біртіндеп ассоциативті ойынға ауысады (өзара әрекеттеседі, бірақ бір-біріне көмектесуге тырыспайды), содан кейін төрт жасында ғана бала басқа балалармен ойнай бастайды. Бес пен жеті жас аралығындағы балалар өзіне тән шапшаңдықты  көрсетеді. Ойындар көбінесе қиялға негізделген, онда олар ойдан шығарылған рөлдерді орындайды, көбінесе ересектердің мінез-құлқына еліктейді. Еркін ойынмен айналыса отырып, бала даму иерархиясын қалпына келтіреді.

Мысалы, бала 3 жасқа дейін қажетті тактильді сезімге ие болмады, оны құммен, сусымалы өнімдермен, сумен ойындардан қорғады. Бірақ ол дамудың осы деңгейінен өте алмайды. Кедергілер туындайды. Келесі деңгей берілмейді, баланың психикалық дамуы тежеледі, артта қалу сөйлеу дамуының кешеуілдеуімен бірге жүруі мүмкін. Ойын жетіспейтін тактильді сезімдерді толықтыруға мүмкіндік береді, үйлесімділік қалпына келеді, әрі қарай дамудың алғышарттары жасалады. Топтық ойында бала сөйлеуді қолданады. Ол сөз тіркестерін құрып, сөйлесуі керек. Сөйлеудің қажетті мотивациясы бар. Сөйлеудің жоспарлау функциясы да қалыптасады: ол жасай алды, не істегенін түсіндіре алды. Ойын есте сақтауды шоғырландырады және шиеленістіреді. Ойын баланың ой-өрісі мен сөздік қорын кеңейтеді.

 

Баланың сөйлеуінің дамуына ықпал ететін бірнеше ойын жағдайлары. Бастау үшін сіз сахналау үшін жеңіл рифмалар мен әндерге жүгіне аласыз. Мысалы, Б. Заходердің өлеңдері. «Кірпі» - Сен, кірпі, сондай тікенексің бе? - Бұл мен: - көршілерімнің кім екенін білесіз бе? Түлкілер, қасқырлар мен аюлар! «Етікші» - етікші болды ма? - Болды, - деп тігеді етікші? - Тігілген. - Етік кімге арналған? - Көрші мысық үшін.

 - Бірқатар сұрақтар ойлап табыңыз. Алдымен «иә» – «жоқ»деген қысқа жауапты білдіретін, содан кейін жауаптарды түсінуді талап ететін күрделірек: «Бұл кім?». Келесі сұрақтар  « Не істейді?» баланы етістіктерді қолдануға мәжбүр етеді.

- Үй театры. Қолыңызға киюге болатын қарапайым қуыршақтарды жасаңыз. Біреуі балаға, екіншісі өзіне. Қуыршақтар бір-бірімен сөйлессін.

Заттардың қасиеттерінің атаулары ауызша ойындарда да бекітілген. Баладан сұраңыз: «Не жоғары?» - «Үй, ағаш, адам...» - «Ал не жоғары  -ағаш немесе адам? Адам ағаштан биік болуы мүмкін бе? Қашан?». Немесе: «Не кең?» - « Өзен, көше, таспа...»- «Ал қайсысы кеңірек-бұлақ па , немесе өзен бе?». Сонымен, балалар салыстыруды, жалпылауды үйренеді, «биіктік», «ені» және т. б. алаңдататын сөздердің мағынасын түсіне бастайды, «Үлпілдек? Суық ? Қатты ? Тегіс? Дөңгелек?». Баламен ойын ойнауға болады, «Бұл неге ұқсайды?». Орманда серуендеп жүргенде оған келесі сұрақтарды қойыңыз: «Жапырақ, бұлт, ағаштың көлеңкесі қандай?». Өзіңіз жауап беріңіз, бірақ баланы да мұқият тыңдаңыз. Өйткені, біздің балаларымызда мұндай тікелей ойлау мен қабылдау бар.

 

Келесі ойын «Ертегіні еске түсіріңіз»деп аталады. Алма туралы қандай ертегілер айтылады? – «Қаздар-аққулар», «Ақшақар және жеті гном», «Жасарған алмалар» және т.б. егер бала ертегіні еске түсіріп, қайталаса, онда дұрыс жауап үшін бала алмаға лайық бола алады. Қолыңызда бірнеше алма болған кезде, оларды мұқият қарастырып, бір-бірімен салыстыратын уақыт келді. Бұған «Екі алманы салыстырыңыз» ойыны көмектеседі-бір алма сары, екіншісі қызыл; біреуі тәтті, екіншісі қышқыл; біреуінде қоңыр тұқымдар, екіншісінде ақ; біреуі үлкен, екіншісі кішкентай және т. б. Екі түрлі жемісті (алма мен апельсин) салыстыруға болады.

Балалар «Сипаттап біліңіз» ойынын ойнағанды жақсы көреді. Ол үшін қалған жемістерді де қолдануға болады. Мысалы: сопақ, қатты, пайдалы, сары, қышқыл, ...Бұл не? - Лимон. Егер ересек адам әдейі , баланың жұмбақтарын табуда қиынға соққанын көрсетсе,  балаға арналған бұл ойынның пайдасы ғана емес, сонымен бірге балада ойынға деген үлкен құштарлық пайда болады. Сол сияқты, кез-келген тақырып, жағдай, әсер баланың сөйлеуін дамытуға мысал және себеп бола алады. Оң нәтижеге қол жеткізу үшін күнделікті ойнау керек. Баламен еркін қарым-қатынаста, шығармашылық ойындарда сөйлеу дағдыларын дамыту жақсы. Ойынның дизайнына құмар балалар өздерінің үйреніп жатқанын байқамайды, дегенмен олар ойын түрінде қойылған міндеттерді шешуде қиындықтарға тап болуы керек. Ойындар мен жаттығулардағы ойын әрекеттері әрқашан оқу тапсырмасын қамтиды. Бұл мәселені шешу әр бала үшін ойында жеке табысқа жетудің маңызды шарты болып табылады. Бұл сөйлеу ойындары сөйлеуді дамытуға, сөздікті, зейінді, баланың қиялын байытуға ықпал етеді. Осындай ойындардың көмегімен бала заттарды жіктеуді, жалпылауды үйренеді.

Ашық сөйлеу ойындары-мектеп жасына дейінгі балалардың сөйлеуін ынталандыру және дамыту әдістерінің бірі. Олар балаларды ересек адамдармен сөйлесуде дұрыс сөйлеуіне мұқият болуға, сөйлеу қателіктерін естуге және түзетуге, дыбыстарды дұрыс айтуға, сөйлеудің интонациялық экспрессивтілігін, грамматикалық құрылымын дамытуға, қоршаған орта туралы идеяларды, сондай-ақ назар мен есте сақтауды тереңдетуге үйретеді.

 Сөйлеу ойындары дамиды:

 * сөйлеу ғана емес, сонымен қатар

 * ойлау; * көрнекі жады;

 * талдауға және қорытынды жасауға үйрету;

 * тапсырмаларға креативті тәсілдерді дамыту.

 Мектеп жасына дейінгі балаларға арналған интерактивті сөйлеу ойындарының картотекасы .

 

1. Ойын: «Ұқсас сөздер». Тапсырма: Ассоциация бойынша сын есімге зат есімдерді таңдау. Тәтті сөз -кәмпит, терезесі бар сөз -вагон, қышқыл сөз -лимон!

 Енді есінемеңіз, сөзге сөз таңдаңыз! Жылдам сөздер – (зымыран, ұшақ, жолбарыс, бүркіт). Тәтті сөздер – (кәмпит, торт, қант). Көңілді сөздер – (мереке, сайқымазақ, сыйлық, музыка).

 2. Ойын: «Мысық».Тапсырма: зат есімге мүмкіндігінше көп етістіктерді таңдаңыз. - Мысық не істей алады? (жүгіру, секіру, ұйықтау, мияулау, отыру, тұру тістеу, тырнау, тамақтану, ішу, ысылдау,  аң аулау, жуыну, құлау, жүзу)

3. Ойын «Кім немесе не істеп біледі Ересек адам әрекетті атайды, ал бала заттарды алады. Мысалы, Сөз келеді, бала алады қыз келеді, бала жүреді, мысық жүреді, қар жауады және т. б. сөздерді етістіктерге сәйкестендіріңіз тұру, отыру, жату, жүгіру, жүзу, ұйықтау, жорғалау, тербелу, ұшу, жүзу,…

 4. Ойын «Бұл не, тап». Жалпылама сөзді функционалдық белгілері бойынша, көбінесе осы сөз деп аталатын зат болатын жағдай бойынша болжау. Мысалы: Олар бақшада өседі, тамақ (көкөністер) үшін қолданылады. Олар бақшадағы ағашта өседі, өте дәмді және тәтті. Ол жолдарда, суда, ауада қозғалады.

 5. Ойын «Бұл не үшін» Взрослый предлагает вспомнить, где хранятся эти предметы. хлеб – в хлебнице, сахар – в сахарнице, конфеты – в конфетнице, мыло – в мыльнице, перец - в перечнице, салат – в салатнице, суп – в супнице, соус - в соуснице и т. д.

Ересек адам бұл заттардың қай жерде сақталатынын еске түсіруді ұсынады. нан-нан ыдысында, қант-қант ыдысында, кәмпит-кәмпит ыдысында, сабын - сабын ыдысында, бұрыш-бұрыш ыдысында,салат- салат ыдысында, сорпа-сорпа ыдысында, тұз –тұз ыдысында және т. б.

 6.Ойын «Бұны қалай істеуге болады…». Ересек адам: «Қалай ойнауға болады?» Бала жауап береді: «Көңілді, қызықты, қатты, бірге тамақтанады»  басқа сұрақтар: - Қалай жылауға болады? (Қатты, тыныш, аянышты, ащы ) – Ыдыс - аяқты қалай жууға болады? (Жақсы, жаман, таза, тез ) - Сіз қалай иіс сезе аласыз? (Жақсы, дәмді, тәбетті, нәзік ) - Қалай киінуге болады? (Ұқыпты, ұқыпсыз, сәнді) - Қалай көруге болады? (мейірімді, зұлымдық, мұқият )

 7. Ойын «Дәм татқызамын». Сіз дәмді сөздерді еске түсіруді ұсынасыз: - дәмді сөздерді еске түсіріп, бір-біріңізге дәм бересіз. Бала «дәмді сөз»  деп атайды және алақаныңызға «қояды», содан кейін сіз оған бәрін «жегенше». Сіз «қышқыл», «тұзды», «ащы»  сөздерді ойнай аласыз.

 8. Ойын «Сөздерді іздейміз». Борщтан қандай сөздерді алып тастауға болады? Винегреттен? Ас үй шкафынан? және т. б.

 9. Ойын «Тақырыпты сипаттаңыз». Бала кез-келген затты алып, осы тақырыпқа сәйкес келетін мүмкіндігінше көп сөздерді таңдайды. Мысалы: алма (қайсысы?) қызыл, қышқыл, дөңгелек, қатты және т. б.

Сөйлеуді жалпылау ойындары:

1. «Артық сөзді атаңыз». Ересек адам сөздерді атайды және баланы «артық»  сөз деп атауға шақырады, содан кейін оның неге «артық» екенін түсіндіреді. - Зат есімдер арасындағы «артық»  сөз: қуыршақ, құм, юла, шелек, доп; үстел, шкаф, кілем, кресло, диван; пальто, қалпақ, шарф, етік, бас киім; қара өрік, алма, қызанақ, өрік, алмұрт; қасқыр, ит, сілеусін, түлкі, қоян; жылқы, сиыр, бұғы, қошқар, шошқа; раушан, қызғалдақ, бұршақ, жүгері гүлі, көкнәр; қыс, сәуір, көктем, күз, жаз; анасы, досы, әкесі, ұлы, әжесі. - Сын есімдер арасындағы «артық»  сөз:  қайғылы, күңгірт, терең; батыл, дауысты, батыл; сары, қызыл, күшті, жасыл; әлсіз, сынғыш, ұзақ, сынғыш; берік, алыс,  сенімді; батыл, зұлым, шешуші; терең, таяз, биік, жеңіл, төмен. - Етістіктер арасындағы «артық»  сөз: ойлау, жүру, ойлау; асығыс, тыңдау, асығу;  келді, қашып кетті, секірді; пайда болды, қарады; жүгірді, кірді, ұшып кетті, секірді.

2. Ойын «Ағашты табыңыз».  (ағаш белгілерін бөлектеу: жалпы пішіні, бұтақтардың орналасуы, қабығының түсі мен сыртқы түрі) балабақшаға барар жолда кездесетін ағаштар мен бұталар туралы ойлауды және айтуды үйреніңіз.

Дыбыстық талдау мен синтезді дамытуға арналған ойындар:

1. Ойын «Сөздер тізбегі». Ересек адам және бала кезектесіп сөздерді айтады: Мысалы: мысық- автобус – шырын – бұтқ – танк -  орамжапырақ...

2. "Сөз ойлап тап". Бала берілген дыбысқа сөз ойлап табуы керек. Мысалы:Ж  дыбысына : қоңыз, көкірекше, джинсы, ақжелкен, т. б.

 Сөйлеудің грамматикалық құрылымын дамытуға арналған ойындар:

 1. Ойын «Көңілді ұпай».Айналасында көптеген бірдей заттар бар. Сіз қайсысын атай аласыз? (үйлер, ағаштар, жапырақтар, шалшықтар, дрейфтер, тіректер, терезелер..) Оларды санайық. Бір кірпіш үй, екі кірпіш үй, үш кірпіш үй, төрт кірпіш үй, бес кірпіш үй және т.б. (күн сайын бір сөзге әртүрлі анықтамаларды алуға болады. Мысалы: кірпіш үй, биік үй, әдемі үй, көп қабатты үй, таныс үй...)

 2. Ойын «Сөздерді достастыр». Жапырақтар түседі  - жапырақтар түседі, қар жауады-қар жауады, су ағады -сарқырама, өзі ұшады - ұшақ, шаң сорады – шаңсорғыш.

3. Ойын «Барлығын жасады». Айтыңызшы, сіз бәрін жасадыңыз (жасадыңыз). сабын-жуу, іледі – ілу, киінеді -киіну, жасырады-жасыру, үтіктейді - үтіктеу, жуады-жуу, сурет салу-бояу, жазады-жазу, суарады-суару, ұстайды-ұстау, жөндейді-жөндеу, бояйды-бояу, тазалайды-тазалау, салады-салу

4. Ойын «Сен бара жатырсың, мен де барамын». Сіз шығасыз, мен шығамын, сіз айналып өтесіз, мен айналып өтемін және т. б. (жақындау, кіру, өту...) ұқсас етістіктерді қолдануға болады жүру, ұшу.

5. «Шырын дайындаймыз». «Алмадан  (қайсысы?) – алма шырыны; алмұрттан (алмұрт шырыны); шиеден- (шие шырыны)" және т. б. содан кейін керісінше: апельсин шырыны неден?"және т. б.

6. «Біреуі-көп» «Алма-көп нәрсе?.  (алма); қызанақ- не көп ? (қызанақ) " және т. б.

7. «Кімнің, ненің, неге?». Иелік сын есімдердің қалыптасуы. «Иттің құлағы - (кімнің құлағы?) иттің құлағы; мысықтың құйрығы – мысық» және т. б.

 8. «Қыңыр сөздер». Әлемде ешқашан өзгермейтін «қыңыр»  сөздер бар екенін айтыңыз: кофе, көйлек, какао, кино, фортепиано, метро. «Мен пальто киемін. Мен пальтомен жүремін. Бүгін жылы, барлығы пальто киді»  және т. б.

 Біртұтас сөйлеуді дамытуға арналған ойындар:

 1. Ойын «Бұл неге ұқсайды?». Балаға ұқсас сөздерді таңдау ұсынылады (салыстыру) Ақ қар неге ұқсас (не?)... Көк мұз неге ұқсас ...  қалың тұман неге ұқсас  ... Таза жаңбыр неге ұқсас ... күн сәулесіндегі жылтыр тор неге ұқсас ...  Күн неге ұқсас…

 2. Себебі … Сөйлеуге жалғаулар мен  шылауларды қосу сөйлеуді тегіс, логикалық, біртұтас етеді. Баланың бойында осы қабілетті ойлау және сұрақтарға жауап беру арқылы дамытыңыз: мен қолымды жуамын, өйткені сіз неге ұйықтайсыз? және т. б.

 3. Кім (не) болды?. Ересек адам балаға құбылыстарды, заттарды, жануарларды және т.б. атайды, ал бала олардың кім (не) болғанын айтуы керек. Сиыр бұзау болды, көбелек құрт болды, тауық жұмыртқадан пайда болды,  мұз су болды және т. б.

4. Ойын « Аулада не көреміз?». Баламен бірге терезеге қараңыз. «Кім көбірек көреді» ойынын ойнаңыз. Терезеден не көрінетінін кезекпен тізімдеңіз. Көргендердің барлығын егжей-тегжейлі сипаттаңыз. Мысалы: «Мен үйді көремін. Үйдің жанында ағаш тұр. Ол биік және қалың, бұтақтары көп, бұтақтарында жапырақтары бар.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Жаңартылған күні: 21.06.2024 12:12
Құрылған күні: 21.06.2024 12:13

Текст